Zofia

De Belgische vrouw van Poolse afkomst voltooide haar muziekstudies aan het Muziekconservatorium te Warschau, waar ze de eerste prijs behaalde in de klas piano, strijkinstrumenten, harmonie zowel in de richting kamermuziek als orkest en dat alles vóór haar aankomst in Brussel, waar ze haar studio moest afwerken onder het oog van Julien GHYOROS en René Defossez. Zeer spoedig werd haar talent erkend in het buitenland, wat haar een prijs opleverde voor dirigenten. Steeds vaker werd ze aangezocht voor samenwerking met het Nationaal Orkest van België.
Zofia Wislocka maakte al vlug internationaal carrière: ze leidde talrijke symphonische concerten in Polen, Italië, Hongarije, Frankrijk, België, Duitsland, Spanje, Turkije en Canada. Aan dit land zouden bijzondere banden haar binden. In 1989 werd ze verkozen als jurylid van de Muziekwedstrijd, en in oktober 1998 keerde ze terug naar Quebec waar ze met groot succes tijdens het Mozartfestival het Symphonisch Orkest en het Koor ‘Three Rivers’ dirigeerde. In april 2006 zetelde ze opnieuw in de jury van de Muziekwedstrijd en dirigeerde ze in Montreal het Requiem van Brahms. Toch hield ze niet op te dromen van een orkest met een uitzonderlijke klank. Haar droom werd in 1991 werkelijkheid, als ze het strijkorkest opricht ‘I Musici Brucellencis’. Zofia Wislocka is een schitterende pedagoge en oprichtster van het orkest ‘I Musici Brucellencis’, waarvan ze ook de vaste dirigente is alsook de muziekdirektrice.Het repertoire van dit strijkorkest is eklektisch en komt voort uit de passie voor de romantische muziek, maar ook uit de interesse voor Belgische werken.
In maart 2000 vond voor de eerste keer een ontmoeting plaats van 20 vrouwelijke dirigenten, op initiatief van Zofia Wislocka in een poging om haar professionele ervaringen te confronteren met de andere deelnemers aan de ronde tafel ‘Vrouwelijke Maestro’s’. Zofia Wislocka werd verkozen tot voorzitster van deze internationale vereniging die ontstond aan het einde van deze conferentie. Doel van deze vereniging was het ondersteunen van de toegang van vrouwen tot het beroep van orkestdirigent door het creëren van mogelijkheden om deel te nemen aan evenementen op hoog niveau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *